דמי ביטוח לאומי: המדריך המלא

דמי ביטוח לאומי: המדריך המלא

כאשר מדברים על תשלום ביטוח לאומי מתכוונים לביטוי דמי ביטוח או לסכום שאזרח זה או אחר צריך לשלם על מנת להיות זכאי בעת הצורך לסיוע או תמיכה מצד המוסד לביטוח לאומי. בעצם אין מדובר בתשלום אחד בודד אלא ביטוח לאומי תשלומים רבים שאזרחים מחויבים לשלם לאורך כל הזמן, החל מהמועד שבו הם משתחררים מהצבא, כלומר מתחילים את החיים העצמאיים שלהם. כל מה שצריך לדעת בנושא דמי ביטוח לאומי, מא' ועד ת' – בכתבה הבאה!

ביטוח לאומי אזור אישי

קרדיט לתמונה: Freepik

כידוע התשלום חל על כל אזרחי המדינה והוא נחשב למס חובה ולכן אין זה מומלץ להגיע למצב שבו נוצר חוב. מכיוון שמדובר במס חובה כדאי לפחות להבין מדוע הוא קיים ומה מקבלים האזרחים תמורתו. חשוב לדעת שבמקרה שבו הם יאלצו, מכל סיבה שהיא להפסיק לעבוד ולא יהיו מסוגלים לפרנס את עצמם בצורה ראויה ומכובדת – ייכנס לתמונה המוסד לביטוח לאומי וייתן סיוע ותמיכה גם בדמות תמלוגים או קצבאות שיועברו לאזרחים הנזקקים.

על מנת להבין את המנגנון של ביטוח לאומי תשלום שוטף ורציף צריך לחלק את ציבור המשלמים לשתי קבוצות – אלה שעובדים כשכירים במקום עבודה מסודר ואלה שהם עצמאיים, כלומר בעלי עסקים. העובדים השכירים מקבלים תלוש שכר מסודר מהמעסיק מדי חודש ובו הם רואים את פירוט התשלומים שהם מתוגמלים עליהם, כמו גם סעיפי תשלום של תשלומי חובה ומיסים ובכלל זה של דמי הביטוח הלאומי. המעסיקים דואגים לנכות מהשכר של העובדים את דמי הביטוח הרלוונטיים והם מועברים למוסד לביטוח לאומי.

 לעומתם – עובדים עצמאיים שמנהלים עסקים בעצמם צריכים לשלם בצורה יזומה את דמי הביטוח הלאומי, אם דרך המוסד לביטוח לאומי אזור אישי באינטרנט ואם דרך שוברים ידניים שמשלמים איתם בבנקים או בבנק הדואר. רק תשלום רציף יבטיח לאותו מנהל עסק את הזכאות להטבות, קצבאות או תמלוגים כאלה ואחרים שייתן לו המוסד לביטוח לאומי במקרים כאלה ואחרים שעלולים לקרות לכל אדם במהלך החיים ולא תמיד אפשר להתכונן לקראתם מבעוד מועד.

חשוב לדעת שלכל אזרח במדינה יש את הנתונים האישיים שלו ואת המידע שרלוונטי אליו – מידע אישי אודות גיל ומקום לידה, הסטטוס שלו מבחינת תעסוקה, המצב המשפחתי שלו ועוד. כל אלה יהיו הפרמטרים שישפיעו על גובה תשלום דמי הביטוח שלו. בין אם מדובר בעובד שכיר או בעובד עצמאי – באחריותו של העובד לשים לב שאכן התשלומים נגבים ממנו על בסיס רציף וללא הפסקה, זאת על מנת שלא ייווצר לו חוב.

במידה ומתגלה בכל זאת שיש תשלום שהתפספס או שלא בוצע כראוי – חשוב מאד לבצע תשלום חוב ביטוח לאומי ללא עיכובים או דיחויים, שכן עלולות להיות מוטלות סנקציות על אזרחים שלא משלמים בצורה סדירה את דמי הביטוח הלאומי ומדובר במצב בעייתי מאד. אם מאיזושהי סיבה לא בוצעו כמה תשלום עלול להיווצר חוב בסכום גבוה שימנע מאותו אזרח לקבל שירותים וסיוע מהמוסד לביטוח לאומי בשל היעדר תשלום. מכאן שחשוב מאד לדאוג שלא יהיה חוב ומדי פעם מומלץ לוודא שהתשלומים מבוצעים כראוי.

דמי הביטוח הלאומי אינם מס רגיל בין שאר המיסים שאזרחי ישראל נדרשים לשלם. מדובר בתשלום מס מצד אחד אך זהו מס שמבטיח זכויות, הטבות סוציאליות וקבלת תמלוגים או קצבאות במקרה הצורך במהלך החיים. אפשר לומר שקבלת הסיוע מהביטוח הלאומי היא תנאי חובה לכך שמאוחר יותר על פי הצורך אפשר יהיה להיעזר בסיוע של המוסד לביטוח לאומי.

כל הזמן ישנם מקרים של חובות או של אי תשלום ולכן מי שמקפיד לשמור על אזרחות טובה למען עצמו צריך לוודא מדי פעם שהתשלומים של דמי ביטוח לאומי עבורו משולמים ללא שום תקלה או הפרעה. רק כך הוא יבטיח לעצמו שהמוסד לביטוח לאומי יעמוד לרשותו כאשר יצטרך אותו או במילים אחרות – שהמדינה תעמוד לרשותו כאשר הוא יהיה במצב בעייתי ויצטרך סיוע. כאשר מדובר באדם בוגר שיש לו ילדים בני פחות מ- 18 הרי שדמי הביטוח הלאומי שהוא משלם קשורים גם אליהם ומבטיחים גם להם שההתנהלות מול הביטוח לאומי במידה והם יהיו זקוקים לשירות כלשהו תהיה תקינה וחלקה. מכאן שללא קשר למצב הכלכלי חשוב מאד להקפיד על מס זה ולוודא שהוא תמיד מועבר בצורה רציפה וללא תקלות למוסד לביטוח לאומי.

דמי הביטוח הלאומי הם מס שחובה על כל אזרחי המדינה לשלם ללא יוצא מן הכלל. מדובר במס שמתחילים לשלם אותו מיד לאחר השחרור מהצבא (שהוא בעצם ההתחלה של החיים האזרחיים של הבוגר החדש) וממשיכים לשלם אותו עד סוף החיים. עובדים שכירים משלמים את דמי הביטוח הלאומי ישר מתלוש המשכורת שלהם ואילו עובדים עצמאיים שהם בעלי עסקים משלמים ישירות למוסד לביטוח לאומי, אם דרך הוראה קבע של חשבון הבנק או כרטיס האשראי ואם באמצעות פנקס שוברים שאיתו משלמים בבנק הדואר או בסניפי הבנקים.

יש הרבה מה לדעת על תשלום ביטוח לאומי ובעיקר חשוב שלא להשוות בין גובה תשלומים של אזרחים שונים. גובה התשלום החודשי נגזר ממגוון רחב של פרמטרים – גיל, גובה הכנסה, מצב אישי או משפחתי, מקום מגורים, שירות צבאי ועוד. על מנת לוודא שמשולם הסכום הנכון הרי שחשוב מאד לוודא שבמערכות הממוחשבות של המדינה מעודכנים כל הפרטים האישיים אודות אותו אזרח.

אפשר לעשות את זה דרך התחברות לאזור האישי באתר של המוסד לביטוח לאומי ואפשר גם להיעזר במי שאמון על שכר וחישוב שכר במקום העבודה. חשוב מאד לוודא מדי חודש בתלוש המשכורת את הסעיף של ביטוח לאומי תשלום רציף על מנת שלא ייווצר חוב. אף אזרח לא יכול להרשות לעצמו (וגם לא רוצה) להגיע למצב שבו יש לו חוב לביטוח לאומי, שכן המוסד עלול לנקוט סנקציות לא נעימות כלפיו, מה גם שהחוב הזה עלול לשלול ממנו זכויות חשובות או את האפשרות לקבל זכויות והטבות שיגיעו לו על פי החוק. במידה ומסיבה זו או אחרת בכל זאת נוצר חוב חשוב מאד לדאוג לבצע תשלום חוב ביטוח לאומי כמה שיותר מהר על מנת שאותן סנקציות לא יינקטו, כמו גם כדי שהחוב לא יגדל ויצבור ריבית או קנס על פיגור בתשלום.

על מנת להבין את החשיבות של תשלום סדיר למוסד לביטוח לאומי אפשר לקחת כדוגמה אזרח מן השורה שהוא גם אבא לילדים. מבחינת המוסד לביטוח לאומי התשלום של האב כולל בתוכו את השירותים שייתן המוסד לילדים ולכן במידה ומתעוררת בעיה בריאותית, חלילה, אצל מי מהילדים – הרי שהמוסד לביטוח לאומי קודם כל יבדוק האם שולמו דמי הביטוח עבורם בצורה סדירה ורציפה וללא הפסקות.

שימו לב: המידע המוצג בכתבה זו הוא אינו מידע או ייעוץ משפטי בשום צורה. הכתוב לא מחליף התייעצות עם עורך דין או בעל מקצוע בתחום ביטוח לאומי ולא מכוון לייעוץ בשום אופן. המטרה שלנו באתר מרכז הידע הוא לעזור לכם להתמצא במידע הרב שנמצא ברשת, ולתת מענה אמין ככל האפשר למידע שאתם זקוקים לו.

עוד עניינים מעניינים במרכז הידע:

ביטוח לאומי טלפון

סקירה מקיפה של מוקד שירות הלקוחות בטלפון של ביטוח לאומי

ביטוח לאומי הוא גוף ממשלתי המספק מגוון רחב של שירותים לציבור הרחב, כגון קצבאות, הטבות, ושירותים נוספים. על מנת לקבל את השירותים הללו, הציבור יכול ליצור קשר עם מוקד שירות הלקוחות בטלפון של ביטוח לאומי. בכתבה זו נסקור באופן מקיף את מוקד שירות הלקוחות הטלפוני של המוסד הממשלתי – אולי החשוב ביותר.

להמשך קריאה >>
אתר ביטוח לאומי

אתר ביטוח לאומי – מאז ועד היום

אתר הביטוח הלאומי הוא כלי חשוב עבור מיליוני מבוטחים בישראל. האתר מספק מידע עדכני על זכויות ושירותים, ומאפשר לבצע מגוון פעולות באופן מקוון, ללא צורך לבקר בסניף הביטוח הלאומי.
האתר עבר מספר שינויים משמעותיים לאורך השנים, כולל שיפור הנגישות, הוספת שירותים דיגיטליים, ושיפור חווית המשתמש. בכתבה קצרה, אך מרתקת, סיפרנו מה בדיוק קורה היום באתר הביטוח הלאומי, ולאן פניו של ממשק האונליין מועדות?

להמשך קריאה >>

מחפשים עורך דין לענייני משפחה ברמה הגבוהה ביותר? התקשרו עכשיו לעורך דין אמיר בר-לב.

מעל 28 שנות ניסיון רק בדיני משפחה!